@ Laman Galeri Foto @

Apr 22, 2010

@ KiSah Si BLloGgers...uhuhu @


Selama ini anda pernah belajar tentang kitaran hidup rama-rama, pokok dan haiwan-haiwan lain. Pernahkah anda tahu bahawa Blogger juga mempunyai kitaran hidupnya yang tersendiri?

Email

  • Ini merupakan surat beranak atau sijil lahir kepada mana-mana individu untuk menyatakan bahawa beliau telah lahir di dunia cyber ini. Apa juga aplikasi akan memerlukan anda meletakkan email terutama sekali jika anda ingin ber’Blog”.

Jaringan Sosial

  • Selepas ada email biasanya anda akan buka akaun laman sosial yang ada seperti myspace, friendster dan juga facebook. Di sini anda mula mendapat info-info tentang dunia cyber, dan mula di dedahkan dengan apa itu blog oleh rakan-rakan maya anda.

Blogger (Blog pertama anda!)

  • Setelah mendapat maklumat tentang kawan-kawan cyber anda yang lain ada blog, maka anda mula mencuba-cuba mencari platform blog yang sesuai dan PERCUMA! Nah! Blogger menawarkan ia. Maka bermulalah hidup anda sebagai blogger. Anda akan buat kerja-kerja blogwalking, tanya tutorial dan sebagainya daripada otai-otai blog.

Iklan

  • Semakin lama semakin seronok anda berblog dan rakan blog pun makin ramai. Ada yang akan suruh anda letak le iklan kat blog ko tu. Iklan apa ya? Maka pada permulaannya anda akan meletakkan yang paling mudah dan tak leceh iaitu Google Adsense dan mungkin juga Nuffnang! Wah! Income dah ada le pulak!

Wordpress (Naik pangkat sikit!)

  • Anda rasa ilmu berblog anda makin hebat tapi anda tengok ada sesetengah blog rakan anada begitu cantik dan tertarik! Oh! Dia guna wordpress rupanya. Nak cuba juga le. Anda mula menceburi platform Wordpress secara kecil-kecilan dahulu. Nak mula belajar semula tentang php, plugin dan sebagainya. Susah juga tapi cantik sangat le wordpress ni!

Self-hosted Blog!

  • Anda dah bersedia untuk menjadi blogger tegar! Nak dapatkan kekuatan maksimum dalam berblog perlu guna self-hosted blog! Maka anda akan mula survey hosting mana yang paling baek dan paling murah dan berbaloi. Dah dapat. Terus langgan penyedia server itu. Anda kini telah menggunakan self-hosted blog! Hebat!

Iklan (tahap golongan bangsawan)

  • Dengan self-hosted blog anda, peminat blog anda beratus-ratus malah beribu-ribu jika disaksikan pada Google Friend Connect dan Facebook fans Page di blog anda. Anda rasa income anda terlalu sikit melalui iklan. Penyelesaiannya? Iklan golongan bangsawan iaitu innity dan juga Admax! Wah! Makin mencanak-canak income dari iklan anda!

Sibuk … busy .. banyak kerja lah!

  • Setelah anda mencapai tahap tersebut anda kemudian di hujani persoalan dan kemusykilan. Nak terus berblog aja kah? Kalau dulu aku student bolehlah memberi komitmen 100% kepada blog tapi kini aku dah kerja, dah kahwin, dah ada anak! Nak berblog pun makin tak sempat ni. Post pun makin merapu jer. Trafik pun makin slow!
  • Oh! blog aku makin malap dan akhirnya terbiar! Bersawang sana-sini!
  • Oh! Akhirnya blog aku mati dan kemasyuran blog aku juga turut mati! Beginikah pengakhirannya bagi blogger?
  • Indahnya seketika tapi sekali jatuh nak bangun semula memakan masa!
  • Mungkin anda perlu lahir semula dengan email yang baru jika anda hidup semula sebagai blogger tegar!

Jadi itulah kitaran hidup seorang blogger. Anda sekarang dalam kitaran yang mana?

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

@Laman Popular Post@

@ Tempe's Form @

Name:
Email Address:
Blog URL
Interesting Topics Entertainment
Politics
Travel
Food
Computer

Click here to create your own form.